Organismul nostru isi poate mentine, in medie, o temperatura de 37 de grade Celsius. Atunci cand este canicula, transpiratia se evapora si racoreste pielea. In momentul in care temperatura exterioara este mult mai mare decat cea a corpului sau este prea multa umiditate in mediul in care ne gasim, transpiratia nu se mai poate evapora imediat, suportand cu greu caldura.
Daca luam in calcul faptul ca ne petrecem aproape 90% din timp in spatii inchise, conform celor mai recente studii, este important sa reusim sa mentinem racoarea in birou si un nivel optim al umiditatii, exact cum incercam sa facem in propriile locuinte.
In cele ce urmeaza iti propunem cateva sfaturi de care este bine sa tii cont daca vrei sa ai un confort termic cat mai bun la birou atunci cand temperaturile sunt ridicate si, in acelasi timp, sa te asiguri ca aerul din interior este curat.
Oricat de mare ar fi tentatia de a racori foarte tare interiorul, specialistii de la American Society of Heating, Refrigerating and Air Conditioning Engineers (ASHRAE) spun ca, in timpul verii, cand oamenii poarta imbracaminte usoara, in incaperi nu ar trebui sa fie mai mult de 22,7-26 grade Celsius.
Aceasta pentru ca nu avem capacitatea reptilelor de a ne adapta rapid la schimbarile bruste de temperatura si riscul imbolnavirilor creste in momentul in care diferenta dintre exterior si interior este mai mare de 5-6 grade. Asadar, chiar daca aerul conditionat poate fi setat la 15 grade, nu este indicat sa faci acest lucru.
Specialistii de la National Institute of Health recomanda ca umiditatea din spatiile inchise sa fie mentinuta intre 40 si 70%. Cele mai multe specii de mucegaiuri, ciuperci si alti alergeni nu rezista prea bine in aceste conditii de umiditate, ci, in general, daca nivelul depaseste 70-80%. Apoi, exista numeroase alte studii care au demonstrat ca exista o legatura directa intre umiditatea mediului in care iti desfasori activitatea si starea generala de sanatate. De altfel, putem simti acest lucru, pe pielea noastra.
Prin urmare, este foarte important sa pastrezi racoarea, dar si nivelul de umiditate optim in birou. Imagineaza-ti ca o temperatura de 26 de grade Celsius este resimtita ca atare daca umiditatea este de 40%, dar va fi perceputa ca si cum ar fi 28-30 de grade Celsius, la un nivel al umiditatii de 70-80%.
Pentru aceasta ai la dispozitie mai multe metode. In primul rand, cu ajutorul unui higrometru poti masura nivelul de umiditate. Stiind de la ce pornesti, mai departe poti folosi umidificatoare sau dezumidificatoare si purificatoare, astfel incat aerul pe care il inhaleaza cei care stau in birou sa fie cat mai curat.
Aparatul de aer conditionat poate face, intr-adevar, minuni atunci cand este foarte cald, insa este esential sa stii sa-l folosesti corect. Cand vine vorba de munca la birou este cu atat mai important sa mentii racoarea, dar si un aer sanatos, iar in acest sens este recomandata curatarea frecventa a filtrelor. Particule de praf, alergeni, mucegai, polen si alti microbi, toate se pot regasi in filtrele care nu sunt bine intretinute.
O masura de siguranta in plus pentru eliminarea factorilor poluanti si a particulelor nocive din aer este si un purificator de aer. Aerul este absorbit, trecut printr-un filtru si curatat, dupa care este eliminat inapoi in incapere. Ca in cazul aerului conditionat, si filtrul purificatorului de aer trebuie igienizat cu regularitate.
Ca atunci cand vrei sa pastrezi racoarea in propria locuinta, si la birou poti sa ai aceleasi obiceiuri practice. Aerisirea este esentiala pentru a avea un aer respirabil, mai ales daca biroul este mic si sunt multi oameni care isi desfasoara activitatea in acelasi spatiu, concomitent.
O regula de baza este sa tii ferestrele deschise atunci cand temperatura exterioara este ceva mai scazuta, adica dimineata devreme sau peste noapte.
Daca biroul este situat de asa natura incat soarele bate in geamuri cea mai mare parte din zi, jaluzelele si foliile reflectorizante pot fi variante pentru a pastra o temperatura decenta. Plasarea unor obiecte de culoare deschisa langa ferestre poate fi si ea de ajutor.
Pe langa aceste masuri, nu uita ca o metoda eficienta de a mentine temperatura optima in interior este sa amplasezi din loc in loc plante. Studiile NASA au demonstrat ca plantele pot purifica aerul din incaperi si pot reduce temperatura.
Laptopurile, calculatoarele si toate echipamentele de birou emit caldura care devine deranjanta in birourile mici, slab ventilate si fara un sistem eficient de racire. Cum nu prea ai cum sa renunti la toate dispozitivele acestea, exista totusi cateva masuri simple prin care poti reduce temperatura.
In primul rand, ca angajator alege sa investesti in echipamente moderne care au optimizat consumul de energie si implicit, degaja mai putina caldura in mediul exterior. Nu este rau sa te uiti si la acest parametru atunci cand echipezi birourile cu noi echipamente. Apoi, ca salariat care petrece cel putin opt ore pe zi la birou, nu ar fi rau sa-ti faci un obicei din a inchide calculatorul sau laptopul atunci cand pleci de la birou, chiar si pentru cateva ore.
Temperaturile ridicate pot crea disconfort la locul de munca, de la scadere a capacitatii de concentrare, irascibilitate, aparitie a crampelor musculare si pana la deshidratare. Cum stam cel putin opt ore pe zi la serviciu, este foarte important sa stim cum sa pastram racoarea. Folosirea corecta a aerului conditionat, utilizarea umidificatoarelor sau a dezumidificatoarelor, a purificatoarelor si aerisirea eficienta sunt cateva metode care ne vin in ajutor.
Sursa foto: Shutterstock
Comentarii
Oferte speciale
549.00 RON 899.00 RON
7,399.00 RON 9,399.00 RON
Like pe Facebook